Måndag 26 augusti 2013

Så var vi inne i sista augustiveckan!! Det har verkligen varit en trevlig och händelserik månad. 1 augusti åkte jag tillsammans med Roger, Göran, Marianne, Erik, Britt, Ingemar och Sture på släktresa till Blattnicksele/Sorsele. Besök på Renmansgården i Blattnicksele där NilsOlov Renman startade gästgiveri 1885.
Idag ägs gården av familjen Grensman som med stort intresse bevarar och vårdar de gamla byggnader som fortfarande finns kvar från den tiden. Det gamla huset med stall, vagnslider och bagarstuga är något av det vackraste jag sett !!!
I Sorsele besökte vi kyrkogården NilsOlovs grav där också döttrarna Mattis och Mandis ligger begravda.
Kvinnorna som drev hotell i Sorsele och Ammarnäs. Besöket avslutades med en god måltid på det gamla Hotell Gästis där det inte är otroligt att Mandis ande lever kvar även om det idag heter River Hotell och har fått en mer internationell prägel med alla biltestare som tidvis bor där. ********************************************************************************************************************************* Arbete på Fårön har gett mig många glada dagar. Jag har bott där i stort sett hela månaden.
Just nu är jag i full färd med att rensa bland alla blommor. Delar, planterar om, jordförbättrar, flyttar och kastar. I mitt ivriga spadande har jag också lyckats hacka sönder två (!) vattenslangar i dammen så jag fick ett rejält läckage (?) som lagades provisoriskt med "tryckförband i plast" Det funkar väl ett tag men slangarna måste bytas ut !! ********************************************************************************************************************************* Måndag 2 september åker vi, Otto, Sofia och jag, till Klippen för att fiska och plocka kantareller. Jag längtar!!!! Det kommer att bli SÅ roligt.... och spännande att se hur Otto "tar sig fram" i fjällen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0