Att laga mat

Ja, herre-je vad jag har hållit på idag.
Det är lergryta som gäller och  kött från skogens konung
Jag fick tag i en fin bit älgkött av Fredrik i Örträsk. Han tillhör den unga generationen älgjägare, sprungen ur det gamla jaktlaget där min far jagade. Bara det känns ju riktigt högtidligt.

Nu har jag gjort 2 omgångar i lergrytan.
Citrondoftande älggryta
Älgrullader

Det har faktiskt tagit HELA DAGEN. 

Rulladerna blev så där gud-i-himmelens-vansinnigt-goda som man bara kan drömma om.
Grytabitarna däremot "körde" jag nog för kort tid, för köttbitarna hade inte hunnit bli så där möra som jag vill ha dem, så nu har jag fiskat upp dem ur grytan och kokar på dem med lite extra tomatpuré och vatten.

Jag är alltså inte riktigt klar med matlagningen ännu:) 

Mellan varven har jag promenerat med Nisse och sedan ägnat mig åt dokumentation av min släktforskning. Håller som bäst på med att föra in ALLA i programmet Min Släkt. Det tar  tid, men är ju så roligt för då får jag återigen "leva med mina döda"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0