Lite kort om morbror Matte och tant Asta

Jo, du förstå att nog var he ett arbet att få tag i nya fönster till Sörgidsjö.
När jag var ca 11år så hade jag väl sprungit för fort däri backen ner från mormor (eller var det däri berge?) och föll så illa så jag slog upp ett präktigt sår på vä knä, om det hade varit idag så hade det nog blivit sytt, men då ca 1955 då trädde morbror Matte in och helt resolut  satte upp mig på bordet och tejpade ihop såret. Idag har jag ett snyggt ärr som minne.
Efter besöket i Gideå kom vi fram till Sundhems äldreboende i Domsjö.
Det var en solig och skön dag och vi hade parkerat bilen på personalparkering. En äldre man kom ifatt oss och började berätta om att han varit och köpt lite gott.....att han fått blodtransfusion.....mm  det skulle ha kunnat bli ett långt samtal....
men vi var ju på väg till tant Asta där också Ulla väntade.med smörgåstårta.
Asta Jonsson 92år med värkbruten kropp men med pliriga ögon och samma gamla goda värme omkring sig.
Hon är dotter till Ida och Johan Karlsson   Ida var en syster till mammas pappa och Asta och mamma växte upp på samma gård, Däri-Jan´Karls. Inte undra på att de stod varandra så nära.
Sofia har så fina minnen av när hon och mormor klädde sig till Påskkärringar och gick till Asta.
Händelsen när mamma (på ålderns höst) körde bil till Asta och råkades köra i diket på vägen upp till Asta, det är de sega damernas revansch, för då kom Asta ned med spaden och vi tog oss upp!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0