Berättelsen om Min Mormor

ANNA EUFOSYNE BERGSTRÖM  född 15/11 1888 i Öreström    
                                                                                            död  16/12 1960 i Örträsk
Mormor var näst äldst av 7 barn i Gustav och Gustava Bergströms familj, uppväxt under små förhållanden på torpet i Öreström.
Hon kom tidigat i arbete hos bönderna i Örträsk.
Städslades 1906 som piga hos Johan Karlsson (Jan´karls) och hans hustru Ida. (församlingsboken A II:2 1905-1917 kort 3/4)
1907 blev hon piga hos Karl August Karlsson och hans hustru Katarina Johanna Olsson men återvände samma år till Johan Karlsson.
1908 kom hon tillbaka till Öreström, till föräldrarna. Troligtvis för att hon behövde hjälpa till hemma.
1909 piga hos Johan Karlsson
1910 piag hos Jonas Erhard Dahlgren och hans hustru Anna Lovisa Königsdotter. Eftersom hustrun ochså hette Anna så fick mormor byta namn till Anny, det namn som hon sedan använde livet ut.
1913 piga hos Johan Jonsson och hans hustru Margareta Wilhelmina Königsdotter 
1915-1917 är hon registrerad som arbetare i Örträsk   (församlingsboken A II:3 1917-1929 kort 6/6)

14/4 1918 gifter hon sig med Erik Harald Eriksson  född 22/11 1893 hemmansägare på Örträsk Nr5 9/256 = Stranna
Mormor var alltså 5år äldre än Harald. De började sällskapa i smyg, åkte spark på sjön, redan då han var 16år
och folk tyckte inte att hon skulle vara tillsammans med en liten pojk, men då lär hon ha sagt att
Harald är den ende och rätte för mig

På Stranna bor då också hennes svärfar Erik August Eriksson  som blivit änkling 30/3 1916 och han tyckte aldrig om att sonen hade gift sig med mormor. Enligt hörsägen var han aldrig snäll med henne, han var en riktig tjurgubbe n´tjur AugustÉrsn.
1918 föddes Mauritz, 1919 föddes Mait (min mamma)
10/6 1921 dör Erik Harald på Umeå Lasarett sedan han fått hjärnhinneinflamation då han var i flottningen uppe i Vargån.
Mormor är då gravid och på hösten föds Harald.
Nybliven änka med 3 småbarn så blir hon bortkörd från Stranna. Ny ägare av Örträsk Nr5 9/256 Stranna blir Haralds bror Johan Anton och i anteckningar i församlingsboken står att Mormor bor med sina barn hos Johan Karlsson och hans hustru Ida (som är Haralds halvsyster)
När hon tvingades lämna Stranna fick hon inte ens ta med sig den ko som hon hade haft med sig vid giftet.
Någon bouppteckning upprättades inte så barnen gick miste om sitt farsarv.
Det hör till saken att den som ägde Stranna var egentligen Haralds mamma Kristina Gustava Andersdotter
Den lilla familjen levde under många år i bagarstugan hos Jan´Karls uti Fälla och mormor försörjde sin familj med att städa, tvätta, baka hos bönderna i byn.
Sina sista yrkesverksamma år lagade hon maten på Örträsk skolbespisning.
Mormor levde ett stillsamt och djupt gudfruktigt liv. Tog aldrig ut någon hämnd mot Johan Eriksson och hans hustru Elly på Stranna, snarare tvärt om. Hon försonade sig med sina motgångar och fostrade sina 3 barn till starka, goda medborgare
Mormor dog på Umeå Lasarett 16/12 1960 i lunginflammation efter att hon ramlat och brutit lårbenshalsen


Kommentarer
Postat av: Barbro

Oj, vad jag 'lskade min farmor, din mormor, Anny. Och nu har tangentbordet tydligen f[tt fnatt. Jag f[r f;rs;ka i morgon p[ en annan dator.

2009-03-08 @ 19:20:06
URL: http://www.ashamras.se
Postat av: Barbro

Nu så försöker jag igen. Jo, jag måste få kommentera farmors tålamod och fromhet. Hon var ju djupt troende pingstvän och aldrig att man hörde henne säga ett ont ord om någon människa. Av min pappa, hennes äldste son Mauritz, har jag fått höra att när hennes svärfar n´tjur August Ers´n låg på dödsbädden kallade han henne till sig. När hon kom ut därifrån sken hon som en sol så de andra frågade om hon fått ärva honom. Nää, mycket bättre, han hade bett henne om förlåtelse, och det var mycket mer värt! Om hennes liv borde man egentligen skriva en bok. Hon har för mig alltid varit en stor förebild som kvinna och människa. Faster Mait som jag också älskade hade många fina drag av farmor. Tyvärr kan jag inte säga att jag sjäv kan leva upp till dessa förebilder.

Hoppas din tå är fit for fight snart, så du kan kicka saker och ting vart du vill.

Kram lill-kusinen

2009-03-09 @ 10:56:20
URL: http://www.ashamras.se
Postat av: Barbro

Nu så försöker jag igen. Jo, jag måste få kommentera farmors tålamod och fromhet. Hon var ju djupt troende pingstvän och aldrig att man hörde henne säga ett ont ord om någon människa. Av min pappa, hennes äldste son Mauritz, har jag fått höra att när hennes svärfar n´tjur August Ers´n låg på dödsbädden kallade han henne till sig. När hon kom ut därifrån sken hon som en sol så de andra frågade om hon fått ärva honom. Nää, mycket bättre, han hade bett henne om förlåtelse, och det var mycket mer värt! Om hennes liv borde man egentligen skriva en bok. Hon har för mig alltid varit en stor förebild som kvinna och människa. Faster Mait som jag också älskade hade många fina drag av farmor. Tyvärr kan jag inte säga att jag sjäv kan leva upp till dessa förebilder.

Hoppas din tå är fit for fight snart, så du kan kicka saker och ting vart du vill.

Kram lill-kusinen

2009-03-09 @ 10:57:15
URL: http://www.ashamras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0