Jag och Omvärlden bl.a Island, USA, Israel

Jag tror att Islands ekonomiska kraschlandning snart kan vändas till framgång. Det är ju ändå ett land med så mycket tillgångar.......

Jag har mycket stora förhoppningar om att Obama ska visa sig vara just en stark, klok och omdanande president som USA behöver för att komma ur sin besservisser, uppblåsta, fundamentalistiska självbild!!   Måtte alla goda krafter få verka för och skydda Obama från galningar som vill döda honom.

Nog var det väl det största misstag som de stora ledarna gjorde när staten Israel bildades som en fristad för Judar. Den konflikten kommer icke att lösas så länge som USA m fl ger Israel rätt att förgöra Palistinier......Jag minns att redan min farbror Uno sa just detta om Israel och då fattade jag inte vidden av den ständigt pågående kampen.

Utvecklingen i Sverige, som nu tycks gå mot botten, kommer att återfå kraft av en uthållig politik som fortsätter låta ansvaret växa hos enskilda medborgare som vill och kan försörja sig och bidra till det gemensamma. Låt oss inte återfall i stora  bidragsprogram!
Om man ser historiskt på olika branchers uppgång och fall så har det alltid växt fram nya brancher som den unga generationen tar väl hand om. De kommer också att försörja sig....det har hänt förr! Men vi blir ju så inlindade i mediabilden av att "nu håller Sverige på att gå i konkurs" och världen "går mot sin undergång pga miljöförstöring" så det är lätt att bara sätta sig ned och vänta på döden. Nu gäller det att värja sig, uppamma sin egen glöd, se framgång finns (inte bara materiell) hos den unga generationens kloka beslut.

Oj, bäst att ge sig nu, det börjar bli mycket predikan, men det är inget svammel....det är min världsbild. 
Var inte rädd!    
Även om du tror att världen ska gå under i morgon så gå ut och plantera ett träd idag.....vem sa det? undrar om det inte var Matrin Luther King eller  Kirkegard......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0